Wednesday, July 10, 2013

praktikal







masuk hari ini, maknanya sudah dua minggu aku berkhidmat sebagai "penterjemah' di Institut Terjemahan dan Buku Malaysia, wangsa maju. dan selama 2 minggu ini kerja aku setiap hari akan menterjemah segala jenis dokumen yang berkaitan dengan urusan dalam dan luar negara. Aku bukan "da best translator" tapi aku "try to be the best translator" walaupun banyak kesilapan yang aku selalu buat. Tapi aku cuba untuk belajar supaya hasil kerja aku diterima pakai dan dijadikan sebagai dokumen sulit. Hilang segala keletihan memerah otak apabila melihat dokumen yang aku siap terjemah dan edit siap sedia berada dalam fail sulit untuk diserahkan kepada pelanggan..

Aku seolah-seolah sudah menjadi warga KL yang setia mengharungi "jem" setiap pagi dan petang tatkala pulang dan pergi bekerja. Semua pemandu kenderaan dengan km/j sangat laju seolah-olah pejabat akan meninggalkan mereka. Gelagat mereka membuatkan stress aku di berada di jalan raya hilang. Setiap kali memandu, aku sentiasa beringat yang kenderaan yang akan aku sedang bawa ini hanyalah milik sementara. Kawan aku yang tersangat baik hati ssanggup pinjamkan kereta selama 2 bulan agar urusanku setiap hari mudah walaupun dia sendiri terpaksa berkongsi kereta dengan orang lain..

Saat penginapan ku jauh, saat rumah sewa yang diberikan terlalu mahal die tgok muka aku mcm org kaya kot tu y cas mahai) saat "transport" zero untuk aku, kawan aku hadir bagi pinjam kereta..aku bersyukur sebab dari satu sudut urusan aku nak ke tempat kerja dah jadi senang.

                                                                 untukmu kawan: ...I SYG U.....

Rutin harian aku bulan ramadhan :

7.30 : hidupkn enjin kereta
7.35 : gerak ke tempat kerja
7.50 : sampai terus thubs
8.00 : bermulalah tugas aku sebagai translator
                           !
                           !
                           !
                           !
4.30 : OK masa tamat bekerja.siap-siap balik
5.00 : shopin' kat bazar ramadhan depan HKL
                            !
                            !
                     malam terawEh..
(rindu terawih kat rumah. rajin ke xrajin ke ayah mesti paksa suruh pi terawih)





1 comment:

  1. Slm...wah bestnya jd translator...ad kosong lg x? nk join jgk...he3

    ReplyDelete